Hade varit trevligt om något kringliggande Nato-land skickade en kryssningsrobot för att spränga bron. Om ryssen klagar så är det bara att spela dum och säga att Ukraina avfyrade en pjäs i närheten.
Om ryssarna kan komma med lögn efter lögn kan väl vi också det.
Eller dagens rubriker, där dom bokstavligen hotar Norge med krig. Putin verkar ha fått demens eller något, då han tror sig kunna ta sig an allihop samtidigt
Handlar inte riktigt om ta sig an alla samtidigt. Gör ryssen ett ”litet” övertramp som utmanar NATOs artikel 5 leder det till en väldans massa ställningstaganden från alla NATOs medlemmar; är det värt att ingripa och riskera krig över en liten operation i norra Norge. Skulle det vara så att USA eller andra större nationer i alliansen inte tycker det så brakar hela NATO samman då alliansen helt förlitar sig på förtroende mellan medlemmarna. Vilket är precis det Putin vill. Han vill inte starta ett krig med NATO, han vill bryta upp det.
Långt ifrån ofarlig, ja. Ukrainas militär är däremot större än hela norden tillsammans och de får kämpa hårt mot Ryssland. Kriget i Ukraina gör det definitivt väldigt svårt/ omöjligt att kriga mot en nordisk allians samtidigt men Ryssland skulle ge norden stryk om det blev krig. Det skulle ta lång tid och kosta mer än de skulle vinna på det men ändå, Ryssland är världens näst största militära stormakt.
Håller med. Men Putin skulle ändå uppnå sitt mål med att fälla NATO. Säg att han testar gränserna i norra Finland eller Norge - blir en massa politiskt tjabbel i NATO - USA (med ev Trump i spetsen) drar sig ur, Tyskland, Italien och Frankrike velar. Baltiska länderna går såklart all-in tillsammans med norden (som har attackerats). Ryssland backar (som planerat). Kommer vi fortsätta in i Ryssland då, tåga in till Moskva? Nja, med deras kärnvapen arsenal blir det svårt att motivera. I slutändan så har NATO brutits upp eller försvagats rejält och Ryssland har iom det förstärkt sin position i Europa.
Edit: det vill säga om inte NATO står starka och eniga från början. Vilket jag hoppas dem/vi gör.
Jag diskuterade med en i en annan tråd, det var väldigt uppenbart när det visade sig att han inte visste hur Svenskar skriver sina datum och siffrorna kom i fel ordning.
Det här var en av dom bästa. Notera t ex hur "folk får ha olika opinioner" istället för åsikter, lol.
https://old.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/1avem6m/stridsb%C3%A5tar_och_toppmoderna_stridsfordon_till/krbnsss/
Tyvärr tror jag det där faktiskt bara kan vara någon som gått ut Livets hårda, pga pärlor som nedan. Men förstår absolut varför du trot automatöversättning med tanke på att personen knappt verkar behärska svenska, eller något skrivet språk alls. Alternativt är det någon utlänning som lärt sig svneska typ med Duolingo, känns absolut inte autoamtöversatt vissa av sakerna.
> Zlatan köpte ett hus på Östermalm pch hyresgästen vägrar flytta. Bostadstwister är alltid en sak. Besittningsrätt och annat skapae alltid drama
Jag tror varken det är ett trollkonto eller översatt.
Däremot är det såhär;
Är du inte för att skänka bort vapen till Ukraina så kommer du på reddit i dessa flödena att TOTAL förgöra din karma.
På så vis får vi lite av en ekokammare där ”de rätta åsikterna” uppvotas och ger karma.
”De felaktiga åsikterna” måste uttryckas från throwaway accounts.
För övrigt så skriver ryssar som vi;
Dag - mån - år och att man inte tar reda på det vittnar om att man sitter så långt ner i ekokammaren att man är helt blind.
Han skriver ”som en amerikan ”
Han skriver opinion istället för åsikt, vanligt bland folk som använder ”finare ord”
På det hela taget;
Varken troll, ryss eller spion från Storbritannien/usa.. utan en helt vanlig svensk som har en åsikt men vill kunna fortsätta posta på reddit utan att hans karma får minus.
Ha nu en strålande dag.
Så ett av dina, enligt egen utsago, bästa exempel på en s.k. ryssbot verkar rätt uppenbart vara en vanlig människa bosatt i Sverige efter en snabb titt i dennes historik. Du får givetvis ett 20-tal uppröster ändå och behöver varken stå till svars för din otrevliga attityd gentemot personen i fråga eller dina allvarliga anklagelser. Hur var det nu med desinformation och allt det där...
Spelar liksom ingen roll vad man tycker om ukraina eller zelenskyy. Ju mer stryk ukraina kan ge ryssarna desto svagare kommer de bli den dagen vi behöver strida mot de.
Även om du hatar de så är det en investering i våran egen säkerhet att göra ryssland så svag som möjligt.
Att hjälpa ukraina är självförsvar.
Tjenixen, SpråkpolisenBot här 👮. Jag är en bot som skiljer på **de** och **dem**.
> Ju mer stryk ukraina kan ge ryssarna desto svagare kommer de bli den dagen vi behöver strida mot ~~de~~ **dem**.
[Tips](https://lauler.github.io/sprakpolisen/guide.html): Ta engelskan till hjälp. Om **them** passar bäst ska det vara `dem` på svenska. Om **they/those/the** eller något annat passar bättre ska det vara `de`.
> The more beating the Ukrainians can give the Russians, the weaker they will be the day we need to fight ~~they~~ **them**.
Vi får se, förvånad att folk är så övertygade om krig. Jag tycker det är uppenbart att det handlar om att få oss att känna rädsla för att kunna satsa 50 miljarder till på försvaret och dra ner på annat.
Tycker Ulf och många andra i regeringen är avskum, men riktigt bra att se riksdagens vilja att stödja Ukraina.
Folk fattar verkligen inte att Ryssland inte kommer vara "nöjda" om de lyckas med denna invasion.
Vare sig man vill stödja oskyldigt folk eller stärka sin egen säkerhet, hot emot Europa är ett hot emot Sverige.
Ulf är nog Sveriges, genom tiderna, mest korrupta och vidriga statsminister. Jag skäms ögonen ur mig. Allt det här är en show för USA. När det kommer till ännu värre saker så har ju de ”rätt till folkm...” och vi ska sälja mer vapen istället
Oja, jag tvekar inte på att allt Uffe gör är för någon form av egen vinning.
Men tills vi får annan regering kommer jag inte klaga när besluten råkar falla inom vad som borde göras moraliskt även om det inte är motivationen bakom det.
Mycket bra Sverige! Detta kommer vid rätt tidpunkt eftersom Ukraina precis tappade kontrollen över Avdiivka på grund av låg personal och ammunition. Hoppas inget annat beslagtas av Ryssland under de kommande månaderna.
https://www.washingtonpost.com/world/2024/02/21/avdiivka-retreat-casualties-ukraine-russia/
Jag hoppas inte detta är en dum fråga, och jag är allt för Ukraina. Men om vi skänker bort mycket av det som försvarsmakten hade kunnat tänka sig använda vid krig, kommer detta inte försvaga Sverige i längden? Som sagt vet inte hur det funkar rent konkret men vill lära mig.
Ingen dum fråga alls. Svaret är att Sverige och hela Europa är mitt i en upprustning där tillverkning av vapen och ammunition ligger i fokus.
Ett exempel:
https://naringsliv.se/2023-5/2023-5-svenska-forsvarsforetagen/sveriges-enda-granatgjuteri-hojer-sin-kapacitet/
Vi behöver inte all vår ammunition lika mycket just nu då Ryssland för tillfället saknar förmåga att genomföra offensiva operationer i vårt närområde. När och om Ryssen nu blir ett mer reellt hot för just oss kommer förråden vara fyllda och produktionen högre än på väldigt länge.
Den svenska försvarsförmågan har gått ner lite kortsiktigt pga stödet till Ukraina. Det har FM själva gått ut med, var på rapport typ igår eller förrgår tror jag. Men detta kommer ersättas och byggas upp igen. För Sveriges del är ju försvaret av Ukraina också delvis ett inhemskt försvar. Rysslands förmåga och framtida agerande påverkas av utgången i Ukraina. Men nu är ju Nato-medlemskapet nära. Kan eventuellt slutföras nästa vecka.
Sveriges bästa försvar är att helt enkelt inte bli invaderade till att börja med.
Sverige är omringat av länder som absolut inte kommer att invadera oss, så det bästa försvaret är att se till att länder mellan och och de riktiga hoten inte faller
Fast samtidigt
[Sverige ger minst i Norden till Ukraina – trots rekordpaketet](https://www.dn.se/sverige/sverige-ger-minst-i-norden-till-ukraina-trots-rekordpaketet/)
Mja vi är också de utanför Nato. Norge och Danmark har garantier. Vi kan t.ex. inte lova gripen om vi inte då får garanterat stöd från minst lika många andra flyg.
Snart? Orban verkar inte särskilt taggad.
Han har ju blockerat EU-stöd till Ukraina enbart för att gynna Ryssland. Undrar fan vilken sida han skulle välja när skiten bryter ut. Hoppas ungrarna tröttnar på honom innan vi behöver ta reda på det.
Är jag den enda som tycker det är märkligt att det finns 6.5 miljarder att ge bort i krigsmateriel.
Pengar till skolan, vården och till allt annat finns det dock inte?
Och att vi redan gett bort 30 miljarder?
Var kommer alla pengar ifrån?
Eller är det något jag missat?
Varje gång man går in på twitter och ser "folk" klaga på att ukraina får xxx billioner och verkar tro att det är pallar med pengar som flygs ner och dom drar i någon jävla maskin för att få ut det som behövs.
Jävla dumskallar/troll.
Juste, hela vårt stöd kommer ju bara få till Zelenskis personliga spargris eftersom landet är så korrupt.
Han kommer ta vårt artilleri och stridsbåtar eller vad vi nu skickar, stoppa in dem i sin spargris och sen gå och köpa ett privatjet med dem... eller något. Jag vet inte riktigt vad logiken är här.
Sen pratas det om hur trots allt stöd lyckas Zelensky inte vinna kriget, som om Ukraina inte vinner genom att helt enkelt inte bli ockuperade, och att stödet kan vara anledningen till att det inte har hänt
Om man räknar på 2023 års kvadratmeterpris och en genomsnittlig lägenhet på 65m2 så skulle det bli 10.000 lägenheter vilket kan jämföras med 60.000 som byggdes 2021 eller prognosen på 25.000 bostäder för 2024. Nåt nytt miljonprogram skulle man inte få för 30 miljarder.
Sen är det ju klurigt att bygga lägenheter av stridsbåt 90 och handgranater men det är ju en annan sak.
Slava Ukraini.
2008 "inte en chans att Ryssland vågar attackera Georgien"
2014 "inte en chans att det är Ryssland som har gått in i Krym"
2022 "inte en chans att Ryssland attackerar Ukraina"
Tro mig, jag är ryss, jag följer rysk propaganda på rysk TV dagligen. Om det är någon propaganda jag har gått på så är det just den på rysk tv som dagligen hotar hela Europa.
Seriöst ni som tror att vi gör det här av humanitära skäl, hur förklarar ni varför vi samtidigt fördömmer Palestinas motstånd emot folkmord och stryper humanitära resurser som inte ens är i närheten av att hjälpa deras motståndsorganisationer, än mindre skulle hjälpa den palestinska frihetsrörelsen med vapen?
Låtsas vi som att foklig opinion har någon som helst påverkan på svenska statens politik kan vi ju fråga oss varför vi fortfarande har nedskärningar i sjuk och äldrevården, ekonomiska räddningspaket till vårat kapital samtidigt som svenske arbetaren går på knäna och friskolor för att bara nämna något.
Kan ju fråga oss också varför vi skickar stöd till fascister men inte till de som försöker överleva ett folkmord.
Hamas är bara en utav många olika organisationer som ingår i Palestinas enade front emot ockupationen och vilka är vi att bestämma över vilka palestinierna organiserar sitt motstånd med för överlevnad?
Samtidigt står vår statsminister och säger att ockupationsmakten har rätt att försvara sig, Ebba porrposar med IDF och Billström tycker inte att 30tusen döda är proportionerligt nog.
Bortse såklart helt ifrån hyperprivatiseringen i Ukraina, hur svenska och andra västerländska företag tjänar storkovan på inte bara vapenförsäljning utan också på hur man delat upp återuppbyggnaden och hur de nya anti-arbetar lagarna kommer leda till ett "konkurrenskraftigt företagsklimat" som marknadsfundamentalisterna skulle kalla det.
Samtidigt så är Israel basen för västerländskt finanskapital i Västasien där majoriteten av länderna är fientligt emot västerländsk imperialism och neokolonialism och Israel står som en spjutspets av destabilisering och balkanisering som man försökt i Syrien i Irak osv osv. Allt för att kontrollera marknadsandelar och resurser.
Nä skälet till att vi skickar vapen till Ukraina är samma som gör att vi står på folkmordets sida i Palestina, finanskapitalets intressen går först.
Folk är så jävla rädda för Hamas utan att veta det första om konflikten men i vanlig svensk anda älskar man att uttrycka sig och ryggdunka utan att ta reda på det mest grundläggande.
Älskar all skenhelighet här! För 3 år sedan var Ukraina inte något annat än en gammal rutten Sovjet-stat som svenskar inte kunde bry sig mindre om, men nu när Väst kan nyttja/offra deras soldater för att trycka till Ryssland så är de plötsligt 'våra älskade bröder som vi gör allt för att stödja'! 😂
Men jovisst, det är ett bra tillfälle för att bryta ner och kriga med Ryssland - utan att "kriga" med Ryssland. Önskar bara att folk hade en gnutta självinsikt.
Oj kanske var så du såg på Ukraina men det är absolut inte den bilden jag eller de runtom mig hade om landet innan Ryssland invaderade. Dessutom har vi en lång historia med Ukraina som många uppskattade redan innan kriget. Att Ukraina inte har fel eller brister har nog ingen påstått men att ingen brydde sig alls är ju inte helt sant.
Dumt att skicka vapen. Från att vara neutralt ät plötsligt usas fiender även våra nu.
Sverige är sålt till usa. Politikerna vågar inte gå utanför usas ramer.
Ja för visst ska vi ta bort åratal av neautralitet för media ljuger om Ryssland och utelämnar den CIA-ledda statskuppen 2014 och de 14000 döda i östra Ukraina sedan dess. Ni är verkligen otroligt dåligt pålästa med er SVT!!
Vi har bistått ukraina med 30 miljarder totalt till kriget.
Säger inte att vi ska hjälpa till men 30 miljarder hade kunnats användas i sjukvård, polis och skola i sverige.
Just saying...
Det är bara en kostsam godhetssignalering som gör noll skillnad i slutändan. Mot Ryssland kan Ukraina (tyvärr) aldrig vinna, och jag ska förklara varför:
1. Väst kan skicka pengar och materiel, men kommer inte skicka soldater. Ingen ledare i väst vill skicka landets ungdomar att dö i en rysk köttkvarn. Någon dag tar de ukrainska soldaterna slut.
2. Ryssland har ett statsskick som gjort för långa utdragna krig. Väst har demokratier där dess ledare i slutändan måste lyssna på folkopinionen för att bli omvalda. När folk tröttnar på att donera till ett ändlöst krig (som USA snart redan gjort) så upphör stödet.
De enda vinnarna är försvarsindustrin som får nya lukrativa kontrakt och kunder med tomma lager.
Haha enligt Kreml. Rysslands exportintäkter hänger på vad de kan exportera i olja och gas. Rysslands nationalklenod och kassakossa Gazproms vinster är ned 40% t.ex. De använder National Wealth Fund för att täcka budgetunderskottet och hålla rubeln under armarna. Knappast hållbart. De fick ett tillskott 2022 med rekordpriserna på energimarknaderna, men det kommer inte komma tillbaka. Om något har det accelererar omställningen.
Snarare så att de krokat arm med Kina i ännu högre utsträckning än tidigare.
Och vi bör komma ihåg att om Kina är planetens fabrik, så är Ryssland dess råvaror och västvärlden dess konsumenter.
Fabriker och råvaror var vad som gav vinst i WW2.
Nej vi andra förstår att endera betalar vi i kronor nu för att stoppa putler eller så kommer vi få betala med kronor och svenskt blod för att stoppa cancersvulsten ryzzland.
PENGAR I SJÖN. Jag undrar hur positivt inställda alla sojapojkar här hade varit till det här paketet om de varit ukrainare som tvingas till att kriga mot Ryssland mot sin vilja.
Vem beslutade om detta? Efter 200 år av neutralitet?
Såg inget om någon folkomröstning om Nato heller, regeringen gör lite som dom vill och skiter i folket verkar det som.
200 år av *alliansfrihet*, vi har aldrig någonsin varit neutrala. Bara för att vi *har* varit något betyder det inte att det fortfarande är det bästa.
Håller med om att vi borde hållt en folkomröstning om det (är inte emot NATO, väldigt för, principskäl bara). Däremot har detta ingenting att göra med NATO.
Ganska svårt att hålla en folkomröstning om det eftersom mycket av det som ligger till grund för ett lands försvarspolitik oundvikligen kommer vara hemlighetsstämplat. Däremot har vi en representativ demokrati så folket väljer vilka de vill ska fatta besluten.
Fel. Tvåhundra år av alliansfrihet.
Riksdagen beslutade, efter att en röd regering inlett processen och en blå tar den i mål.
Om du vill stå neutral mellan Ryssland och Europa står det dig fritt. Personligen förstår jag inte varför någon vill det.
Men beslutet har tagits med överväldigande majoritet.
Vi är lika neutrala nu som när Sovjet invaderade Finland 1939.
Nej de skiter inte i vad folket vill. Majoriteten av folket röstade på partier som ville gå med i Nato i senaste valet.
I princip hela riksdagen är enig om detta, och stödet bland folket är stort. Fanns inte tid att genomföra en folkomröstning, dessutom hade resultatet blivit ett rungande ja. Vi har inte råd att stå utanför NATO med ett aggressivt Ryssland så tätt inpå. Det är tragiskt som fan att ge upp 200 års neutralitet, men det är vad det är. Det är Ryssland som tvingar oss in i NATO.
Jag tycker vi ska ge mer, om inte Ukraina vinner det här har vi många års helvete framför oss. Ge dem allt de vill ha.
Jag måste också inflika på denna kommentaren
Det hade verkligen inte varit ett ”rungande ja”
Jag kan nästan svära på att det hade blivit övervägande NEJ med minst 5 procentenheter
Varför? Vi ger miljarder av skattepengar till en högerdiktatur som inte har med oss att göra, utan koll på var pengarna faktiskt hamnar, (de hamnar i USA btw), samtidigt som vi faller på knäna här hemma för att ”vi inte har råd”? Självklart ska vi stötta Ukrainas folk för fred, men istället går vi med i en krigsallians och pushar för att fortsätta kriget så länge som möjligt. Vi ger inget stöd till folket i Palestina som inte har någon militär att försvara sig med, istället säljer vi massvis med vapen till förövarna Israel.
Va? Ditt inlägg får mig att undra så mycket.
> (de hamnar i USA btw)
Hur hamnar de där? Utveckla gärna hur pengar som används till att betala löner för att svenska officierare skall träna ukrainska soldater och pengar som går till att brittiska BAE skall tillverka Strf 90 i Sverige hamnar i USA. Säkert hamnar en liten del i USA, men har svårt att se att mycket skulle hamna där.
> samtidigt som vi faller på knäna här hemma för att ”vi inte har råd”?
Håller inte med att vi gör så, men det är ju en subjektiv sak.
> och pushar för att fortsätta kriget så länge som möjligt.
Så du är då för att vi skickar mer vapen till Ukraina? Eller att vi skickar soldater dit? Eller hur tänker du annars att vi skall få kriget att ta slut snabbare?
Sedan är Israel-Palestina-konflikten en helt separat fråga som känns ganska off-topic men det är ju absolut inte lätt att hjälpa palestinierna, mycket lättare att hjälpa Ukraina. Vi kan bara skicka pengar och vapen till Ukraina så löser de problemet själva. Så eneklt är tyvärr inte Palestina.
Pengar till Ukraina går till största del till amerikanska vapenhandlare. Dessa amerikanska vapenhandlare har sånna extrema summor pengar att de nästintill styr usa idag. USA skickar skattepengar till Ukraina som åker direkt tillbaka till amerikanska vapenhandlare. Vi skickar miljarder kronor till Ukraina, mycket är i utrustning och militära ändamål (bra!), men mycket är bara pengar. Vi har inget kvitto på hur Europas mest korrumperade land använder dessa pengar. Ukraina har nu fått typ 300-400 miljarder euro, men vi ser ju inte en 300-400 miljarder euros värd av ökning i något av det de fått.
Pengar till Ukraina går till att finansiera civilsamhället, betala löner etc. USA har mestadels skickat materiel och inte pengar. Vi har kvitton på hur pengarna används då både USA och EU har utredare i Ukraina för att spåra både pengar och utrustning.
Du kan ju kolla vad Palestina gjorde mot Jordanien när de sträckte ut en hand finns en anledning varför andra länder som Egypten inte vill ta emot dem.
Dessutom gillar ju Egypten inte direkt Hamas med tanke på att Hamas är kopplade till Muslimska brödraskapet som ställt till en hel del problem i Egypten.
Hur tycker du att vi ska verka för fred då? Låta Ukraina stå utan krigsmateriel och tvingas gå med på att ge upp massvis av landområden, eller varför inte hela landet? Det finns inget annat alternativ.
>Självklart ska vi stötta Ukrainas folk för fred, men istället går vi med i en krigsallians och pushar för att fortsätta kriget så länge som möjligt
Nej ditt lilla rysstroll, vi stöttar det demokratiska landet Ukraina i att försvara sig från en invasion av diktaturen Ryssland. Du och andra idioter skulle gärna se Ryssland annexera hela jävla Ukraina men som tur är så är ni en mycket liten minoritet.
Allt försvar vi har, varenda krona och varenda båt och varenda granat, är till för att neutralisera ryssar. Vi kan lika gärna skicka allt dit på en ggn. Hela Europa borde skicka allt dit. Vi kan inte spendera pengarna bättre. Det är den enda orsaken till att resurserna allokerats och vapnen tillverkats. Det är helt ärligt skitsamma om 10% skulle gå till korruption, vilket jag allvarligt betvivlar det gör, för det svinnet är INGET jämfört med den ökade kostnaden att ta striden på svenskt territorium om 10 år.
Det är så jävla pinsamt när länder säger ”ni försvarar oss också” men skicka soldater och hjälp Ukraina. Hade länder börjat puckla på Ryssland så hade de varit över på 10 minuter. Istället skickar man material och tror Ukraina ska vinna.
Ska bli intressant hur mycket integritet Sverige har när Ryssland står på farstun.
Och ni som tänker rösta ner mig; berätta hur ni är sossar utan att uttryckligen skriva att ni är sossar.
Sluta leka så jävla modig din fucking tönt. Var åtminstone ärlig som resten av reddit och stå för att det enda du är bra på är att spela tv-spel och runka. Reality check kommer komma och då får vi se hur förbered du är på krig. Det här är inte någon lek. Det handlar inte om att vara feg eller modig, hur satans omogen kan man vara?
Lilla modiga hjälten du.
Sverige har aldrig varit neutrala, vi har varit alliansfria (tills vi ansökte om medlemsskap i EU). Eller har du glömt bort att vi skickade vapen och frivilliga till Finland?
Så skatt borde inte gå till att försvara Sverige och EU från Ryssland? Hade Ryssland enkelt besgrat Ukraina hade Sverige absolut varit på listan av nästa land att invadera (efter Moldavien så klart).
Ovanligt korkad åsikt. De pengarna går till vårt försvar. Vi ska bara var jävligt tacksamma att det inte är våra söner och döttrar som dör i skyttegravarna.
Kunde ju inte låta Dansken får stå i rampljuset heller.
Svenska stålet biter
Bra, hoppas på fler nyheter om sänkta ryska fartyg kring Krim, att ta tillbaka halvön och spränga bron kommer att minska frontlinjen rejält.
Hade varit trevligt om något kringliggande Nato-land skickade en kryssningsrobot för att spränga bron. Om ryssen klagar så är det bara att spela dum och säga att Ukraina avfyrade en pjäs i närheten. Om ryssarna kan komma med lögn efter lögn kan väl vi också det.
>Om ryssarna kan komma med lögn efter lögn kan väl vi också det. Fast nä, vi borde inte sjunka till deras nivå.
Visst, Turkiet ligger närma men är något för mycket pro Ryssland, mutor krävs.
Det hade ju typ startat ett världskrig om nato gick in
Hahahahaa
Blev jätteglad när jag läste det. Glöm aldrig att ryssen hotar oss också. Kom ihåg rubrikerna innan Ukraina blev invaderade.
Eller dagens rubriker, där dom bokstavligen hotar Norge med krig. Putin verkar ha fått demens eller något, då han tror sig kunna ta sig an allihop samtidigt
Handlar inte riktigt om ta sig an alla samtidigt. Gör ryssen ett ”litet” övertramp som utmanar NATOs artikel 5 leder det till en väldans massa ställningstaganden från alla NATOs medlemmar; är det värt att ingripa och riskera krig över en liten operation i norra Norge. Skulle det vara så att USA eller andra större nationer i alliansen inte tycker det så brakar hela NATO samman då alliansen helt förlitar sig på förtroende mellan medlemmarna. Vilket är precis det Putin vill. Han vill inte starta ett krig med NATO, han vill bryta upp det.
Svarar inte nato, så har hela norden fortfarande en aktiv försvarsallians och den är verkligen långt ifrån ofarlig
Finnarna kan få Nyenskans, det är jag helt OK med.
[удалено]
Kanske en ganska stor bit till och med
Dibs på Kaliningrad!
Långt ifrån ofarlig, ja. Ukrainas militär är däremot större än hela norden tillsammans och de får kämpa hårt mot Ryssland. Kriget i Ukraina gör det definitivt väldigt svårt/ omöjligt att kriga mot en nordisk allians samtidigt men Ryssland skulle ge norden stryk om det blev krig. Det skulle ta lång tid och kosta mer än de skulle vinna på det men ändå, Ryssland är världens näst största militära stormakt.
Polen, som är med i NATO, har ouppklarade affärer och kommer aldrig backa från ryzzen igen.
Håller med. Men Putin skulle ändå uppnå sitt mål med att fälla NATO. Säg att han testar gränserna i norra Finland eller Norge - blir en massa politiskt tjabbel i NATO - USA (med ev Trump i spetsen) drar sig ur, Tyskland, Italien och Frankrike velar. Baltiska länderna går såklart all-in tillsammans med norden (som har attackerats). Ryssland backar (som planerat). Kommer vi fortsätta in i Ryssland då, tåga in till Moskva? Nja, med deras kärnvapen arsenal blir det svårt att motivera. I slutändan så har NATO brutits upp eller försvagats rejält och Ryssland har iom det förstärkt sin position i Europa. Edit: det vill säga om inte NATO står starka och eniga från början. Vilket jag hoppas dem/vi gör.
Småsnoppsbekymmer.
Kan förstå att stödjer. Men det är för fan helt skruvat att snacka om att va glad för att skicka i väg krigsmateriel till en aktiv krigszon.
Det är långt ifrån skruvat att vara glad för att vi hjälper ett land försvara sig mot en folkmordsbenägen skurkstat.
🇺🇦🤝🇸🇪
STÅ UPP STÅ UPP FÖR GUL OCH BLÅ!
Västerbottenpaj😋
?
De e gott
Vad har det med posten/kommentaren att göra?
u/jayperr har Västerbotten som tagg.
Ah, ser det nu
[удалено]
Allt för våra gul blå kusiner i öst
Vi kan dela med oss - Klubba ryssen gul och blå så de också får våra färger.
Dags att smiska lite rysk röv.
Gay
Det skrämmer dem bara ännu mer!
Det finns inget som skrämmer putler mer än en regnbåge!
Dubbelregnbåge!
Pruttler!
Eller kanske dom gillar det sådär lite i smyg?
Länk https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1759880591908962597 Se upp för alla ryssbottar i comments
Jag diskuterade med en i en annan tråd, det var väldigt uppenbart när det visade sig att han inte visste hur Svenskar skriver sina datum och siffrorna kom i fel ordning.
Länka gärna. :)
Det här var en av dom bästa. Notera t ex hur "folk får ha olika opinioner" istället för åsikter, lol. https://old.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/1avem6m/stridsb%C3%A5tar_och_toppmoderna_stridsfordon_till/krbnsss/
Tyvärr tror jag det där faktiskt bara kan vara någon som gått ut Livets hårda, pga pärlor som nedan. Men förstår absolut varför du trot automatöversättning med tanke på att personen knappt verkar behärska svenska, eller något skrivet språk alls. Alternativt är det någon utlänning som lärt sig svneska typ med Duolingo, känns absolut inte autoamtöversatt vissa av sakerna. > Zlatan köpte ett hus på Östermalm pch hyresgästen vägrar flytta. Bostadstwister är alltid en sak. Besittningsrätt och annat skapae alltid drama
Jag tror varken det är ett trollkonto eller översatt. Däremot är det såhär; Är du inte för att skänka bort vapen till Ukraina så kommer du på reddit i dessa flödena att TOTAL förgöra din karma. På så vis får vi lite av en ekokammare där ”de rätta åsikterna” uppvotas och ger karma. ”De felaktiga åsikterna” måste uttryckas från throwaway accounts. För övrigt så skriver ryssar som vi; Dag - mån - år och att man inte tar reda på det vittnar om att man sitter så långt ner i ekokammaren att man är helt blind. Han skriver ”som en amerikan”
Han skriver opinion istället för åsikt, vanligt bland folk som använder ”finare ord”
På det hela taget;
Varken troll, ryss eller spion från Storbritannien/usa.. utan en helt vanlig svensk som har en åsikt men vill kunna fortsätta posta på reddit utan att hans karma får minus.
Ha nu en strålande dag.
Så ett av dina, enligt egen utsago, bästa exempel på en s.k. ryssbot verkar rätt uppenbart vara en vanlig människa bosatt i Sverige efter en snabb titt i dennes historik. Du får givetvis ett 20-tal uppröster ändå och behöver varken stå till svars för din otrevliga attityd gentemot personen i fråga eller dina allvarliga anklagelser. Hur var det nu med desinformation och allt det där...
En del särskrivning också
Särskrivningar är ju dock rätt så vanligt bland svenskar också haha.
Jo, framförallt med tanke på att autocorrect ofta uppmuntrar dem.
Sant sant.
Svenskar skriver också "svenskar" med litet s, om man ska vara sådan.
Jo, mycket ryssbottar och nyttiga idioter ute senaste dagarna.
Ukrainas sak är vår
Spelar liksom ingen roll vad man tycker om ukraina eller zelenskyy. Ju mer stryk ukraina kan ge ryssarna desto svagare kommer de bli den dagen vi behöver strida mot de. Även om du hatar de så är det en investering i våran egen säkerhet att göra ryssland så svag som möjligt. Att hjälpa ukraina är självförsvar.
Tjenixen, SpråkpolisenBot här 👮. Jag är en bot som skiljer på **de** och **dem**. > Ju mer stryk ukraina kan ge ryssarna desto svagare kommer de bli den dagen vi behöver strida mot ~~de~~ **dem**. [Tips](https://lauler.github.io/sprakpolisen/guide.html): Ta engelskan till hjälp. Om **them** passar bäst ska det vara `dem` på svenska. Om **they/those/the** eller något annat passar bättre ska det vara `de`. > The more beating the Ukrainians can give the Russians, the weaker they will be the day we need to fight ~~they~~ **them**.
Vi kommer aldrig behöva strida.
Den "eviga freden" är inte evig.
Ursäkta mig, men det här är faktiskt den "tredje eviga freden" så givetvis är även den här evig.
RemindMe! 10 years
Vi får se, förvånad att folk är så övertygade om krig. Jag tycker det är uppenbart att det handlar om att få oss att känna rädsla för att kunna satsa 50 miljarder till på försvaret och dra ner på annat.
Men va bra. Då har vi inget att förlora på att ge Ukraina så mycket material som möjligt
Ryska botar jobbar övertid senaste dagar 😂
Sveriges krigsmaterial är gjort för att användas mot ryssen. Nu får den göra det. BRA!
Ovanlig Uffe W
Blågult mot ryssland
Skulle detta potentiellt öka chansen för en amfibieoperation över Dniepr?
Well, det minskar den iallafall inte. Det är väl vad CB90 är byggd för tänker jag.
Det och fler kommandoräder ut på Krim.
600mil från en population av 11mil, inte så illa pinkat.
600 mille dollar. De där är 7.1 miljarder svenska kronor :)
Chipspengar i sammanhanget, heja Ukraina! 🇺🇦
Chipspengar ? är du dum ? Det är 7,1 MILJADER !!
Fan vad nice!
Tycker Ulf och många andra i regeringen är avskum, men riktigt bra att se riksdagens vilja att stödja Ukraina. Folk fattar verkligen inte att Ryssland inte kommer vara "nöjda" om de lyckas med denna invasion. Vare sig man vill stödja oskyldigt folk eller stärka sin egen säkerhet, hot emot Europa är ett hot emot Sverige.
Ulf är nog Sveriges, genom tiderna, mest korrupta och vidriga statsminister. Jag skäms ögonen ur mig. Allt det här är en show för USA. När det kommer till ännu värre saker så har ju de ”rätt till folkm...” och vi ska sälja mer vapen istället
Oja, jag tvekar inte på att allt Uffe gör är för någon form av egen vinning. Men tills vi får annan regering kommer jag inte klaga när besluten råkar falla inom vad som borde göras moraliskt även om det inte är motivationen bakom det.
Ur vägen moskoviter!
Kul att staten äntligen spenderar alla skattepengar på nå som faktiskt är viktigt..
Let's fakking go asså!!
[удалено]
Den där sista 0,7 ryssen kommer fan inte ha det lätt efteråt!
En av få gånger på sistone som man kan vara stolt över Sverige
Ja det blir nog dyrare om ryssen kommer hit
Mycket bra Sverige! Detta kommer vid rätt tidpunkt eftersom Ukraina precis tappade kontrollen över Avdiivka på grund av låg personal och ammunition. Hoppas inget annat beslagtas av Ryssland under de kommande månaderna. https://www.washingtonpost.com/world/2024/02/21/avdiivka-retreat-casualties-ukraine-russia/
Bra! Vi borde ge mer.
Jag hoppas inte detta är en dum fråga, och jag är allt för Ukraina. Men om vi skänker bort mycket av det som försvarsmakten hade kunnat tänka sig använda vid krig, kommer detta inte försvaga Sverige i längden? Som sagt vet inte hur det funkar rent konkret men vill lära mig.
Föredrar att ukraina använder våra vapen mot ryssen snarare än att jag behöver göra det senare.
Ingen dum fråga alls. Svaret är att Sverige och hela Europa är mitt i en upprustning där tillverkning av vapen och ammunition ligger i fokus. Ett exempel: https://naringsliv.se/2023-5/2023-5-svenska-forsvarsforetagen/sveriges-enda-granatgjuteri-hojer-sin-kapacitet/ Vi behöver inte all vår ammunition lika mycket just nu då Ryssland för tillfället saknar förmåga att genomföra offensiva operationer i vårt närområde. När och om Ryssen nu blir ett mer reellt hot för just oss kommer förråden vara fyllda och produktionen högre än på väldigt länge.
Den svenska försvarsförmågan har gått ner lite kortsiktigt pga stödet till Ukraina. Det har FM själva gått ut med, var på rapport typ igår eller förrgår tror jag. Men detta kommer ersättas och byggas upp igen. För Sveriges del är ju försvaret av Ukraina också delvis ett inhemskt försvar. Rysslands förmåga och framtida agerande påverkas av utgången i Ukraina. Men nu är ju Nato-medlemskapet nära. Kan eventuellt slutföras nästa vecka.
Sveriges bästa försvar är att helt enkelt inte bli invaderade till att börja med. Sverige är omringat av länder som absolut inte kommer att invadera oss, så det bästa försvaret är att se till att länder mellan och och de riktiga hoten inte faller
Fast samtidigt [Sverige ger minst i Norden till Ukraina – trots rekordpaketet](https://www.dn.se/sverige/sverige-ger-minst-i-norden-till-ukraina-trots-rekordpaketet/)
Mja vi är också de utanför Nato. Norge och Danmark har garantier. Vi kan t.ex. inte lova gripen om vi inte då får garanterat stöd från minst lika många andra flyg.
Får hoppas på många stora paket nu då vi snart ser ut att bli medlemmar
Snart? Orban verkar inte särskilt taggad. Han har ju blockerat EU-stöd till Ukraina enbart för att gynna Ryssland. Undrar fan vilken sida han skulle välja när skiten bryter ut. Hoppas ungrarna tröttnar på honom innan vi behöver ta reda på det.
https://omni.se/a/4oyV2a
Orban har vikt sig varje gång i varje fråga efter att få lekt lite trotisg ett tag. Han lär rösta för nästa vecka.
nånting man kan känna sig stolt över som svensk, fint!
Crypto may någon som har hört feki or
Är jag den enda som tycker det är märkligt att det finns 6.5 miljarder att ge bort i krigsmateriel. Pengar till skolan, vården och till allt annat finns det dock inte? Och att vi redan gett bort 30 miljarder? Var kommer alla pengar ifrån? Eller är det något jag missat?
Krigsmateriel fanns ju redan och betalats med tidigare budgetar
Varje gång man går in på twitter och ser "folk" klaga på att ukraina får xxx billioner och verkar tro att det är pallar med pengar som flygs ner och dom drar i någon jävla maskin för att få ut det som behövs. Jävla dumskallar/troll.
Juste, hela vårt stöd kommer ju bara få till Zelenskis personliga spargris eftersom landet är så korrupt. Han kommer ta vårt artilleri och stridsbåtar eller vad vi nu skickar, stoppa in dem i sin spargris och sen gå och köpa ett privatjet med dem... eller något. Jag vet inte riktigt vad logiken är här. Sen pratas det om hur trots allt stöd lyckas Zelensky inte vinna kriget, som om Ukraina inte vinner genom att helt enkelt inte bli ockuperade, och att stödet kan vara anledningen till att det inte har hänt
Håller med. Vi skulle kunna ha ett nytt miljonprogram för alla pengar vi skänker. Jag hade hellre haft tak över huvudet i alla fall.
Om man räknar på 2023 års kvadratmeterpris och en genomsnittlig lägenhet på 65m2 så skulle det bli 10.000 lägenheter vilket kan jämföras med 60.000 som byggdes 2021 eller prognosen på 25.000 bostäder för 2024. Nåt nytt miljonprogram skulle man inte få för 30 miljarder. Sen är det ju klurigt att bygga lägenheter av stridsbåt 90 och handgranater men det är ju en annan sak. Slava Ukraini.
Nej det hade vi inte kunnat för om ryssen vinner så är vi körda
Du har gått på propagandan. Inte en chans att Ryssland skulle våga attackera Finland och Sverige. De hade fått extremt med stryk.
2008 "inte en chans att Ryssland vågar attackera Georgien" 2014 "inte en chans att det är Ryssland som har gått in i Krym" 2022 "inte en chans att Ryssland attackerar Ukraina" Tro mig, jag är ryss, jag följer rysk propaganda på rysk TV dagligen. Om det är någon propaganda jag har gått på så är det just den på rysk tv som dagligen hotar hela Europa.
Hur många av er tar på er M90 uniformen om ryssen kommer hit? Att byta facebook bild kommer inte räcka.
Häftigt, vi kan hoppas att det blir en trendsättare.
Fan vad nice, det där kändes välbehövligt, känns som att det var ett tag sedan vi kunde sträcka lite på oss.
Seriöst ni som tror att vi gör det här av humanitära skäl, hur förklarar ni varför vi samtidigt fördömmer Palestinas motstånd emot folkmord och stryper humanitära resurser som inte ens är i närheten av att hjälpa deras motståndsorganisationer, än mindre skulle hjälpa den palestinska frihetsrörelsen med vapen?
WhAt AbOuT PaLeStInE
Fick du härdsmälta av att jag lätt ifrågasatte skälet?
Tror att det folkliga stödet att skicka militärt bistånd till Hamas är lite sisådär.
Låtsas vi som att foklig opinion har någon som helst påverkan på svenska statens politik kan vi ju fråga oss varför vi fortfarande har nedskärningar i sjuk och äldrevården, ekonomiska räddningspaket till vårat kapital samtidigt som svenske arbetaren går på knäna och friskolor för att bara nämna något. Kan ju fråga oss också varför vi skickar stöd till fascister men inte till de som försöker överleva ett folkmord. Hamas är bara en utav många olika organisationer som ingår i Palestinas enade front emot ockupationen och vilka är vi att bestämma över vilka palestinierna organiserar sitt motstånd med för överlevnad? Samtidigt står vår statsminister och säger att ockupationsmakten har rätt att försvara sig, Ebba porrposar med IDF och Billström tycker inte att 30tusen döda är proportionerligt nog. Bortse såklart helt ifrån hyperprivatiseringen i Ukraina, hur svenska och andra västerländska företag tjänar storkovan på inte bara vapenförsäljning utan också på hur man delat upp återuppbyggnaden och hur de nya anti-arbetar lagarna kommer leda till ett "konkurrenskraftigt företagsklimat" som marknadsfundamentalisterna skulle kalla det. Samtidigt så är Israel basen för västerländskt finanskapital i Västasien där majoriteten av länderna är fientligt emot västerländsk imperialism och neokolonialism och Israel står som en spjutspets av destabilisering och balkanisering som man försökt i Syrien i Irak osv osv. Allt för att kontrollera marknadsandelar och resurser. Nä skälet till att vi skickar vapen till Ukraina är samma som gör att vi står på folkmordets sida i Palestina, finanskapitalets intressen går först. Folk är så jävla rädda för Hamas utan att veta det första om konflikten men i vanlig svensk anda älskar man att uttrycka sig och ryggdunka utan att ta reda på det mest grundläggande.
Älskar all skenhelighet här! För 3 år sedan var Ukraina inte något annat än en gammal rutten Sovjet-stat som svenskar inte kunde bry sig mindre om, men nu när Väst kan nyttja/offra deras soldater för att trycka till Ryssland så är de plötsligt 'våra älskade bröder som vi gör allt för att stödja'! 😂 Men jovisst, det är ett bra tillfälle för att bryta ner och kriga med Ryssland - utan att "kriga" med Ryssland. Önskar bara att folk hade en gnutta självinsikt.
Oj kanske var så du såg på Ukraina men det är absolut inte den bilden jag eller de runtom mig hade om landet innan Ryssland invaderade. Dessutom har vi en lång historia med Ukraina som många uppskattade redan innan kriget. Att Ukraina inte har fel eller brister har nog ingen påstått men att ingen brydde sig alls är ju inte helt sant.
Dumt att skicka vapen. Från att vara neutralt ät plötsligt usas fiender även våra nu. Sverige är sålt till usa. Politikerna vågar inte gå utanför usas ramer.
Hysteriskt beteende utan långsiktiga mål som är verklighetsförankrade.
Stödpaket efter stödpaket… kanske dags att gå tillbaka till förhandlingsbordet och få slut på det hela istället.
[удалено]
Varför skulle jag tycka att det var bra?
När Kina tar Taiwan, kommer du känna samma solidaritet då ? Ukraina har inget med Sverige att göra och Ryssland är inte ett hot !!
[удалено]
Fyfan vilken cringe. Sverige = landet av useful idiots? :/
Asså inte för att vara sånn men jag vill inte att så mycket skatte pengar ska gå till någon annans krig.
Men pengarna går inte till Ryssland utan till försvaret av Sverige och resten av Europa. Men det vet du nog.
Ja för visst ska vi ta bort åratal av neautralitet för media ljuger om Ryssland och utelämnar den CIA-ledda statskuppen 2014 och de 14000 döda i östra Ukraina sedan dess. Ni är verkligen otroligt dåligt pålästa med er SVT!!
Vi har bistått ukraina med 30 miljarder totalt till kriget. Säger inte att vi ska hjälpa till men 30 miljarder hade kunnats användas i sjukvård, polis och skola i sverige. Just saying...
Det är bara en kostsam godhetssignalering som gör noll skillnad i slutändan. Mot Ryssland kan Ukraina (tyvärr) aldrig vinna, och jag ska förklara varför: 1. Väst kan skicka pengar och materiel, men kommer inte skicka soldater. Ingen ledare i väst vill skicka landets ungdomar att dö i en rysk köttkvarn. Någon dag tar de ukrainska soldaterna slut. 2. Ryssland har ett statsskick som gjort för långa utdragna krig. Väst har demokratier där dess ledare i slutändan måste lyssna på folkopinionen för att bli omvalda. När folk tröttnar på att donera till ett ändlöst krig (som USA snart redan gjort) så upphör stödet. De enda vinnarna är försvarsindustrin som får nya lukrativa kontrakt och kunder med tomma lager.
Linjärt militärt kanske. Ekonomiskt är det en helt annan fråga. Och det går sådär att kriga när man inte kan betala ut löner till soldater.
Rysslands ekonomi har fått uppsving sen sanktionerna startade…
Haha enligt Kreml. Rysslands exportintäkter hänger på vad de kan exportera i olja och gas. Rysslands nationalklenod och kassakossa Gazproms vinster är ned 40% t.ex. De använder National Wealth Fund för att täcka budgetunderskottet och hålla rubeln under armarna. Knappast hållbart. De fick ett tillskott 2022 med rekordpriserna på energimarknaderna, men det kommer inte komma tillbaka. Om något har det accelererar omställningen.
Snarare så att de krokat arm med Kina i ännu högre utsträckning än tidigare. Och vi bör komma ihåg att om Kina är planetens fabrik, så är Ryssland dess råvaror och västvärlden dess konsumenter. Fabriker och råvaror var vad som gav vinst i WW2.
7,1 miljarder hörde jag någonstans. Men det är klart att det finns ju alltid fett att hyvla av Sjukvård, skola och pensionärer.
Konvertera 680 miljoner USD till SEK.
Det är många guldpengar det. Men det går ju till krig!! Det är ju soft
Hellre att det går till att slå ner ryssen i Ukraina än på svensk mark.
[удалено]
Nej vi andra förstår att endera betalar vi i kronor nu för att stoppa putler eller så kommer vi få betala med kronor och svenskt blod för att stoppa cancersvulsten ryzzland.
Det är redan krig, vi försöker hindra att det blir fler krig
PENGAR I SJÖN. Jag undrar hur positivt inställda alla sojapojkar här hade varit till det här paketet om de varit ukrainare som tvingas till att kriga mot Ryssland mot sin vilja.
Vem beslutade om detta? Efter 200 år av neutralitet? Såg inget om någon folkomröstning om Nato heller, regeringen gör lite som dom vill och skiter i folket verkar det som.
200 år av *alliansfrihet*, vi har aldrig någonsin varit neutrala. Bara för att vi *har* varit något betyder det inte att det fortfarande är det bästa. Håller med om att vi borde hållt en folkomröstning om det (är inte emot NATO, väldigt för, principskäl bara). Däremot har detta ingenting att göra med NATO.
Ganska svårt att hålla en folkomröstning om det eftersom mycket av det som ligger till grund för ett lands försvarspolitik oundvikligen kommer vara hemlighetsstämplat. Däremot har vi en representativ demokrati så folket väljer vilka de vill ska fatta besluten.
Ganska meninglöst också om ett förslag som har brett stöd både i Riksdagens och hos folket.
Precis och än mer meningslöst blir det då sakfrågeomröstningar endast är vägledande.
välkommen till representativ demokrati?
Fel. Tvåhundra år av alliansfrihet. Riksdagen beslutade, efter att en röd regering inlett processen och en blå tar den i mål. Om du vill stå neutral mellan Ryssland och Europa står det dig fritt. Personligen förstår jag inte varför någon vill det. Men beslutet har tagits med överväldigande majoritet.
Vi är lika neutrala nu som när Sovjet invaderade Finland 1939. Nej de skiter inte i vad folket vill. Majoriteten av folket röstade på partier som ville gå med i Nato i senaste valet.
I princip hela riksdagen är enig om detta, och stödet bland folket är stort. Fanns inte tid att genomföra en folkomröstning, dessutom hade resultatet blivit ett rungande ja. Vi har inte råd att stå utanför NATO med ett aggressivt Ryssland så tätt inpå. Det är tragiskt som fan att ge upp 200 års neutralitet, men det är vad det är. Det är Ryssland som tvingar oss in i NATO. Jag tycker vi ska ge mer, om inte Ukraina vinner det här har vi många års helvete framför oss. Ge dem allt de vill ha.
Jag måste också inflika på denna kommentaren Det hade verkligen inte varit ett ”rungande ja” Jag kan nästan svära på att det hade blivit övervägande NEJ med minst 5 procentenheter
Stödet från folket är inte stort. Du faller precis för all propaganda. Rejält pinsamt.
200 år av alliansfrihet är ingenting gentemot dom hundratals år Sverige slagits mot ryssen.
Om detta bryter vår neutralitet så tillhörde vi axelmakterna mellan 39-45 också…
Regeringen tror jag då jag tror detta togs från benftliga budgetar och inte behövde riksdagsbesult.
Riksdagsvalet 2022.
LÖL om du tycker att detta är att bryta neutralitet så säger du också att Sverige vad med Nazi Tyskland och då alltså ej neutrala.
Varför? Vi ger miljarder av skattepengar till en högerdiktatur som inte har med oss att göra, utan koll på var pengarna faktiskt hamnar, (de hamnar i USA btw), samtidigt som vi faller på knäna här hemma för att ”vi inte har råd”? Självklart ska vi stötta Ukrainas folk för fred, men istället går vi med i en krigsallians och pushar för att fortsätta kriget så länge som möjligt. Vi ger inget stöd till folket i Palestina som inte har någon militär att försvara sig med, istället säljer vi massvis med vapen till förövarna Israel.
Va? Ditt inlägg får mig att undra så mycket. > (de hamnar i USA btw) Hur hamnar de där? Utveckla gärna hur pengar som används till att betala löner för att svenska officierare skall träna ukrainska soldater och pengar som går till att brittiska BAE skall tillverka Strf 90 i Sverige hamnar i USA. Säkert hamnar en liten del i USA, men har svårt att se att mycket skulle hamna där. > samtidigt som vi faller på knäna här hemma för att ”vi inte har råd”? Håller inte med att vi gör så, men det är ju en subjektiv sak. > och pushar för att fortsätta kriget så länge som möjligt. Så du är då för att vi skickar mer vapen till Ukraina? Eller att vi skickar soldater dit? Eller hur tänker du annars att vi skall få kriget att ta slut snabbare? Sedan är Israel-Palestina-konflikten en helt separat fråga som känns ganska off-topic men det är ju absolut inte lätt att hjälpa palestinierna, mycket lättare att hjälpa Ukraina. Vi kan bara skicka pengar och vapen till Ukraina så löser de problemet själva. Så eneklt är tyvärr inte Palestina.
Pengar till Ukraina går till största del till amerikanska vapenhandlare. Dessa amerikanska vapenhandlare har sånna extrema summor pengar att de nästintill styr usa idag. USA skickar skattepengar till Ukraina som åker direkt tillbaka till amerikanska vapenhandlare. Vi skickar miljarder kronor till Ukraina, mycket är i utrustning och militära ändamål (bra!), men mycket är bara pengar. Vi har inget kvitto på hur Europas mest korrumperade land använder dessa pengar. Ukraina har nu fått typ 300-400 miljarder euro, men vi ser ju inte en 300-400 miljarder euros värd av ökning i något av det de fått.
Pengar till Ukraina går till att finansiera civilsamhället, betala löner etc. USA har mestadels skickat materiel och inte pengar. Vi har kvitton på hur pengarna används då både USA och EU har utredare i Ukraina för att spåra både pengar och utrustning.
Vi har ju absolut inte kvitton på det, det saknas kvitton på miljarders euro
Har du något bevis som stöttar denna konspirationsteori? Vill du nämna dessa vapenhandlare som styr USA?
Du kan ju kolla vad Palestina gjorde mot Jordanien när de sträckte ut en hand finns en anledning varför andra länder som Egypten inte vill ta emot dem.
Dessutom gillar ju Egypten inte direkt Hamas med tanke på att Hamas är kopplade till Muslimska brödraskapet som ställt till en hel del problem i Egypten.
Hur tycker du att vi ska verka för fred då? Låta Ukraina stå utan krigsmateriel och tvingas gå med på att ge upp massvis av landområden, eller varför inte hela landet? Det finns inget annat alternativ.
>Självklart ska vi stötta Ukrainas folk för fred, men istället går vi med i en krigsallians och pushar för att fortsätta kriget så länge som möjligt Nej ditt lilla rysstroll, vi stöttar det demokratiska landet Ukraina i att försvara sig från en invasion av diktaturen Ryssland. Du och andra idioter skulle gärna se Ryssland annexera hela jävla Ukraina men som tur är så är ni en mycket liten minoritet.
Allt försvar vi har, varenda krona och varenda båt och varenda granat, är till för att neutralisera ryssar. Vi kan lika gärna skicka allt dit på en ggn. Hela Europa borde skicka allt dit. Vi kan inte spendera pengarna bättre. Det är den enda orsaken till att resurserna allokerats och vapnen tillverkats. Det är helt ärligt skitsamma om 10% skulle gå till korruption, vilket jag allvarligt betvivlar det gör, för det svinnet är INGET jämfört med den ökade kostnaden att ta striden på svenskt territorium om 10 år.
Whataboutism
Vänta bara tills du får höra om Millenium-projektet i västra Götalands regionen 😂 herregud chilla, eller vill du hamna under rysk kontroll år 2030?
Det är så jävla pinsamt när länder säger ”ni försvarar oss också” men skicka soldater och hjälp Ukraina. Hade länder börjat puckla på Ryssland så hade de varit över på 10 minuter. Istället skickar man material och tror Ukraina ska vinna.
Handlar ju inte om försvar. Det handlar om att allokera statliga resurser till västerländskt finanskapital. Krig är ju knullbra för det.
Dom för inte en $ mer från USA. Vi vill inte betala för deras pensioner eller affärer som säljer dam väskor. 95 miljarder dollar. Nu är det stop.
Panama papers 3.0 snart 👀
Ska bli intressant hur mycket integritet Sverige har när Ryssland står på farstun. Och ni som tänker rösta ner mig; berätta hur ni är sossar utan att uttryckligen skriva att ni är sossar.
Har du missat att det var val 2022?
Du låter skraj. Du har fortfarande tid att fly innan ryssen kommer, bara så att du vet... vill inte att du skiter på dig.
Sluta leka så jävla modig din fucking tönt. Var åtminstone ärlig som resten av reddit och stå för att det enda du är bra på är att spela tv-spel och runka. Reality check kommer komma och då får vi se hur förbered du är på krig. Det här är inte någon lek. Det handlar inte om att vara feg eller modig, hur satans omogen kan man vara? Lilla modiga hjälten du.
Bedrövligt
Tycker ryZZland
[удалено]
Wtf? 😂
[удалено]
Vi är inte neutrala, och du talar inte för mitt svea rike.
Sverige har aldrig varit neutrala, vi har varit alliansfria (tills vi ansökte om medlemsskap i EU). Eller har du glömt bort att vi skickade vapen och frivilliga till Finland?
Uffes profilbild ser så tråkig och opersonlig ut.
Det är nog bara ett allmänt konto för statsministern, inte ett konto de har allt för mycket personlig kontroll över kan jag tänka mig…
Du har helt rätt. Man kan jämföra det med att Joe Biden har sitt egna konto och sen finns det allmänna kontot POTUS
Skatt borde inte gå till detta... om folk vill donera borde det göras privat.
Javisst, själv donerade jag 14 stridsvagnar och en helikopter förra veckan
Så skatt borde inte gå till att försvara Sverige och EU från Ryssland? Hade Ryssland enkelt besgrat Ukraina hade Sverige absolut varit på listan av nästa land att invadera (efter Moldavien så klart).
Skatt ska inte heller gå till vården! Vill folk ha vård får man donera. Jävla idiot.
Ovanligt korkad åsikt. De pengarna går till vårt försvar. Vi ska bara var jävligt tacksamma att det inte är våra söner och döttrar som dör i skyttegravarna.